مخالفت با اعدام


روز سه شنبه ۳ بهمن ۱۴۰۲ یک بار دیگر سرزمین ایران شاهد به دار آویخته شدن جوانانش بود محمد قبادلو که در جریان جنبش «زن ، زندگی، آزادی» بازداشت شده بود در شرایطی به دار آویخته شد که حتی حکم قطعی برای اعدام وجود نداشت. خبر اعدام جوانان ایران موجی از خشم و اعتراض را در جامعه رقم زده است.
زنان زندانی سیاسی عقیدتی اوین در اعتراض به اعدامهای اخیر و برای توقف اعدام روز پنجشنبه پنجم بهمن ماه در اعتصاب غذای عمومی خواهند بود.
زنان زندانی برای زنده نگه داشتن نام اعدام شدگان و برای زنده ماندن صدها انسانی که در زندانهای جمهوری اسلامی در سراسر کشور در صف اعدامند، مقاومت خواهند کرد و روز پنجم بهمن ماه اعتراض خود را با اعتصاب غذای دسته جمعی شان نشان خواهند داد.
سازمان حقوق بشر ایران؛ درماه  مه ۲۰۲۳ دست کم ۱۴۲ تن در زندانهای ایران اعدام شدند این بالاترین آمار ماهانه از سال ۲۰۱۵ تاکنون است. همچنین تعداد اعدامهای پنج ماه نخست ۲۰۲۳ به ۳۰۷ تن رسیده است. این تعداد نسبت به مدت زمان مشابه در سال گذشته میلادی (۱۷۴ نفر )۷۶ درصد افزایش داشته است.
سازمان حقوق بشر ایران نسبت به ادامه موج اعدامها هشدار میدهد و از جامعه جهانی میخواهد تا با واکنش قوی و گامهای تنبیهی ، عملی ماشین کشتار حکومت را متوقف کند.
محمود امیری مقدم مدیر این سازمان در این خصوص گفت: «هدف حکومت از افزایش اعدامهای بی رویه وحشت پراکنی برای پیشگیری از گسترش اعتراضات و ادامه حیاتش است اگر جامعه جهانی نسبت به موج اعدامها واکنش قوی تری نشان ندهد، صدها نفر دیگر در ماههای آینده قربانی ماشین اعدام جمهوری اسلامی خواهند شد.
دلایل مخالفت با اعدام
۱ .برگشت ناپذیری و امکان اشتباه
۲. تردید در بازدارندگی
۳. مواجهه ناعادلانه با اقشار ضعیف و اقلیت ها
۴. سلب مسئولیت از حاکمیت و جامعه
۵. سوء استفاده در نظامهای نا سالم
۶. مجازاتهای خودسرانه و دادگاههای سرپایی
۷. تکرار خشونت و اسراف در قتل
نتایج حاصل از پژوهشها نشان میدهد که اعدام باعث میشود تا حامی و پشتیبان خانواده از نظر روانی و امنیتی نان آور خانواده جدای از مشروعیت درآمد وی و منبع کسب روزی یک خانواده از نظر اقتصادی و راهنمای خانواده در بعد اجتماعی و فرهنگی از بین برود . اعدام آسیبهای جدی بر خانواده فرد اعدامی و در نهایت جامعه میگذارد این آسیبها شامل گرایش به ارتکاب بزه، افت وضعیت تحصیلی و ترک ،تحصیل گرایش به استعمال مواد مخدر و الکل بوده و این موارد تنها چند نمونه از آثار وخیمی است که اعمال این مجازات بر خانواده فرد اعدامی میگذارد فقدان حمایت کافی از خانواده در جوانب مختلف محکوم و رها کردن خانواده در مشکلاتی عمیق و دایمی خود زادگاه صدها پدیده شوم اجتماعی است و خود موجب گرایش اعضای خانواده به ارتکاب جرایم میشود که در نهایت این جامعه است که تاوان آنها را میپردازد.
گرچه جمهوری اسلامی به علت به صرفه تر بودن اعدام به جای زندانی کردن و همچنین رسیدگی سریعتر به پرونده ها و خالی کردن زندانها مجازات اعدام را ترجیح میدهد اما هرگز به آثار مخرب آن بر خانواده فرد اعدام شده اهمیت نمی دهد و از آن برای ترویج خشونت استفاده میکند.
و اینچنین است که مردم ایران تصمیم میگیرند که خودشان دست به اعتراض زده و با خشونت مقابله کنند زیرا اقدامات و خواسته جمهوری اسلامی مبنی بر خواست ملت ایران نیست.
همان طور که در بسیاری از کشورهای جهان قوانینی برای کاهش اعدام وضع شده و حتی برخی از کشورها (۱۴۰ کشور) مجازات اعدام را حذف کرده اند.
بنابراین باید یکصدا و مصمم به مسیر خود برای مبارزه با ظلم
جمهوری اسلامی ادامه دهیم به حمایت از خانواده قربانیان بپردازیم تا از ادامه و تکرار خشونت جلوگیری کنیم.

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

صدور حکم اعدام برای توماج صالحی؛ آمریکا اقدام قوه قضائیه ایران را محکوم کرد